Kun je in het kort iets over het vliegveld Nielles-les-Calais zeggen?
Het vliegveld Nielles-les-Calais is in 1992 aangelegd. Het is allemaal begonnen toen we met een paar mensen het platform hebben ingericht en er een loods gebouwd hebben voor onze ULMs (Ultralicht motorluchtvaartuigen). Daarna moest de basis eerst goedgekeurd worden door de officiële instantie voor burgerluchtvaart en moest er aangifte gedaan worden bij de prefectuur. Daarmee werd een heel nieuwe vereniging opgericht « Les Astomates ».
Er zijn sindsdien nogal wat jaren voorbij gegaan. Enkele leden zijn voor hun werk vertrokken, één is er zelfs overleden en anderen zijn gewoon gestopt met vliegen maar helpen nog met het onderhoud van het pand. Slechts een paar fanatiekelingen bleven er al die jaren hardnekkig aan verknocht waardoor Nielles nog bestaat.
De vereniging Opale’R kon zich voor het paramotor-vliegen niet op het vliegveld van Marck vestigen en is in 2014 naar Nielles gekomen. En omdat we goed samen kunnen werken is deze menging van ULM activiteiten voor iedereen een voordeel.
Hoe is je liefde voor de ULM ontstaan?
Als kind droomde ik al over vliegen en wilde het vrijheidsgevoel ervan voelen. Later heb ik voor een studie gekozen die bij mijn interesse voor mechaniek paste. Daarna heb ik op het terrein van de zone van La Marquise een groepje vrijwilligers bijeengebracht die jongeren wilden leren modelvliegen. Omdat we liefhebbers van modelbouw, fervente piloten of fanatiekelingen waren groeide het snel uit. Wat een plezier om vakkennis over te brengen en je eigen bouwsels in de lucht te zien vliegen! Dit avontuur heeft een aantal jaren geduurd. Op de vliegvelden van Marck, Alprech en Saint Inglevert verblijven is gewoon verslavend! Zien hoe amateur-piloten opstijgen, landen en hun eigen materiaal leren onderhouden deden ook mijn eigen vleugels groeien.
Ik heb van de vliegvereniging Louis Blériot en de instructeurs veel geleerd over onderwijspedagogie.
En zo gaat het maar door. Ontmoetingen met gepassioneerde mensen op het gebied van drones, het opleiden, het werken met een elektronische genie die vernieuwende producten ontwerpt voor scholen, hebben me aangespoord om de kennis te delen en me helemaal aan mijn passie te wijden. Je begrijpt het wel: deze activiteit is volgens mij niet door één persoon ontstaan maar te danken aan alle vrijwilligers die eraan meewerken en er zoveel tijd in steken
Wie kan ULM vliegen?
Voor kinderen vanaf 13 jaar zijn er cursussen over de theorie van het vliegen, de geschiedenis van de luchtvaart, de regelgeving, veiligheid, het weer… Daarna moeten ze examen afleggen bij CIRAS in Lille.
Vanaf 15 jaar kan iemand een vliegtuig leren besturen. Deze begint met een indoor theoretische cursus en een theoretisch examen dat voor alle ULM scholen hetzelfde is. Net als een theoretisch autorijbewijs blijft het examen levenslang geldig. Tegelijkertijd kunnen ze een praktijkcursus vliegen volgen voor het soort ULM dat ze willen besturen; een paramotor, deltavlieger, meer-assige vlieger …
Iedereen die een goede, door een dokter bevestigde, lichamelijke conditie heeft, kan in principe leren vliegen. Maar je moet niet vergeten dat je, net als bij elke andere hobby, er veel tijd in wilt steken. En dat moet je partner natuurlijk ook kunnen accepteren….
De prachtige landschappen van de Opaalkust ontdekken.
De kleuren die in elk seizoen anders zijn.
En elke keer het plezier als de motor start, heel nauwkeurig alles afchecken voor je vertrekt, het voertuig op de piste zetten en dan de stuwkracht die u de lucht indrijft…
Je moet er wel wat voor doen, maar jeetje wat een genot!
Iedereen kan al vanaf 8 jaar meevliegen in een tweezitter, zonder enige kennis over luchtvaart, gewoon als passagier.
Na hoeveel tijd kan iemand alleen vliegen?
Vliegen doe je niet uit jezelf, het is eigenlijk alleen iets voor vogels. Het leerproces moet dan ook bij iemands capaciteiten aangepast worden. Sommige mensen hebben de greep in twee maanden te pakken en anderen doen er veel langer over. Het hangt ervan af hoe vaak iemand kan komen, zijn persoonlijke of professionele verplichtingen. En in onze streek speelt vooral ook het weer een hele grote rol. We pushen piloten helemaal niet om snel hun examen te halen. En bieden alleen pakketten aan waarbij de huur van het materiaal inbegrepen is, van het begin van de cursus tot aan het diploma.
Jullie organiseren ook luchtdopen. Kun je daar iets meer over vertellen?
Voor de paramotor hebben we een toestel waar we mindervalide mensen in mee kunnen nemen. Bovendien hebben we in ons team twee huisartsen en twee fysiotherapeuten die kunnen beoordelen of een vlucht haalbaar is.
En sinds kort kunnen we ook een doopvlucht met een paramotor doen we te voet opstijgen. Hierbij hebben de instructeur en de passagier dezelfde positie onder de vleugel. Daar is een betere lichamelijke conditie voor nodig omdat je moet kunnen hardlopen om op te stijgen.
Deze methode wordt tegenwoordig ook gebruikt voor de paramotor-opleiding. Voorheen vloog de leerling meteen bij z'n eerste vlucht alleen en had enkel radiocontact met de instructeur. Je voelde je daarbij op zo'n eerste vlucht wel erg alleen.
Wij hebben ook een ULM deltavlieger, een echte luchtmotorfiets waarbij je met een snelheid van 100 km per uur bijna 4 uur in de lucht kan blijven.
We passen ons voor de vluchten bij de wensen van de klant aan, zolang het maar bij de officiële regelgeving aansluit.
Bij elk soort toestel kunnen we tijdens de vlucht dankzij de koptelefoon en microfoon die op elke helm zitten, met elkaar communiceren.
Het is ook mogelijk om allerlei soorten vluchten te combineren.
Reacties